Bogowie

W Oblivionie możemy spotkać rozmaitych bogów. Dzielą się na aedry i deadry. Grając w grę i rozmawiając z większością ludzi, usłyszymy, że wierzą w Dziewiątkę, czyli osiem bóstw, nad którymi rządzi dziewiąty - Akatosh. Są to aedry, czyli można powiedzieć ci "dobrzy bogowie". Nieliczni zaś żyją w wierności deadrom, książętom Otchłani, których kramy są rozsiane po całym Cyrodiil. Deadry mają reputacje złych, ponieważ ich działania nie zawsze są czyste i dobre. Są liczniejszą, w porównaniu do Dziewiątki, grupą, jest ich 15.

Dziewiątka:

Akatosh

Jest głównym bogiem Ośmiu Bóstw. Zasadniczo uważa się go za pierwszego z bogów, którzy uformowali się w Miejscu Początku. Akatosh to najwyższe bóstwo w Imperium Cyrodill. Jest uosobieniem wytrzymałości, niezwyciężoności i wiecznego porządku.


Arkay

Syn głównego boga – Akatosha. Jest on patronem pogrzebów, często wiązany także z cyklem pór roku. Jego kapłani są zaciekłymi przeciwnikami nekromancji i jej wszelkich przejawów. Mówi się że Arkay nie istniał zanim nie został stworzony materialny świat. Dlatego też jest on czasem nazywany Śmiertelnym Bogiem, lub Bogiem śmiertelników.


Talos (Tiber Septim)

Talos jest najważniejszym bohaterem ludzi - bogiem Ludzkości. Podbił całe Tamriel i zapoczątkował Trzecią Erę (i Trzecie Imperium). Zwany także Ysmirem, "Smokiem Północy".


Mara

Niezwykle często przewijająca się u różnych kultur, w trochę odmiennych postaciach, bogini. W Imperium znana również jako Bogini-Matka. Czasem utożsamia się ją z Nir lub "Anuad", żeńskim składnikiem kosmosu, z którego poczęte zostało stworzenie.


Dibella

Przewija się w dziesiątkach różnych kultów, z których niektóre poświęcone są czczeniem kobiet, niektóre artystom i estetom, a inne - miłości i erotyce. Bogini piękności.


Zenithar

W Imperium jego popularność jest największa pośród kupców i średniozamożnej szlachty. Znany jako bóg handlu, pracy i przedsiębiorczości. Jego czciciele powiadają, że Zenithar jest bogiem, "który zawsze zwycięża".


Stendarr

Jego kult bierze swoje początki z nordyckich bóstw współczucia i sprawiedliwych rządów. Mówi się, że towarzyszył Tiberowi Septimowi w ostatnich latach życia Cesarza. We wczesnych legendach Altmerów, Stendarr jest ukazany jako orędownik Ludzi.


Kynareth

Najsilniejszy z duchów powietrza. W niektórych legendach podaje się, że jako pierwsza przystała na plan Lorkhana dotyczący stworzenia śmiertelnego świata i utworzyła w próżni przestrzeń, w którym mógł być umieszczony. Często utożsamiana z deszczem, zjawiskiem nie występującym - jak się mówi, przed usunięciem boskiej iskierki Lorkhana.


Julianos

Często utożsamiany z Jhunalem, nordyckim ojcem języka i matematyki, Julianos jest cyrodiillicznym bogiem literatury, prawa, historii i sprzeczności. Monastyczne zakony zakładane przez Tibera Septima i poświęcone Julianosowi są strażnikami Pradawnych Zwojów 


Shezarr

Shezarr stoi za wszelkimi ludzkimi przedsięwzięciami, szczególnie skierowanymi przeciwko elfiej agresji. Czasami wiązany jest z powstaniem pierwszych Magów Wojennych w Cyrodill. W dzisiejszych czasach tolerancji rasowej kult jego został prawie zapomniany. 


Morihaus

Starożytny heros-bóg kultury Cyro- nordyckiej. W legendzie przedstawiany jest jako Zdobywca Cytadeli , czynu z mitycznych czasów, który ustabilizował kontrolę ludzi nad Doliną Nibenay. 


Reman

Heros- bóg Drugiego Imperium. Największy bohater Akavirskich Kłopotów . Przekonał on najeźdźców by pomogli zbudować mu własne imperium i podbił całe Tamriel poza Morrowind. Zapoczątkował określone rytuały wiążące się z obejmowaniem cesarskiego tronu, tworząc Amulet Królów, Kamień Dusz o niewyobrażalnej potędze. 



Deadryczni Książęta:

Azura

Daedra, której domeną są świt i zmierzch, zwana Matką Róży, Królową Nocnego Nieba czy też Antycypacją Sotha Sil. Jest to jeden z nielicznych bogów, których naszymi standardami moralnymi można by określić mianem „dobrych”. 

Boethia

Książę daedryczny nazywany Antycypacją Almalexii Jego domeną pozostają oszustwa, spiski, skrytobójstwa, zdrady i nieuzasadnione zamachy stanu.

Clavicus Złośliwy

Bóg ten lubuje się w dzieleniu się swoją potęgę i spełnianiu życzeń na skutek zawierania paktów ze śmiertelnikami. Jego nieodłącznym towarzyszem jest Barbas przedstawiany pod postacią ogara. 

Hircyn

Domeną tego księcia są polowania, a sam Hircyn zwany jest Myśliwym. Bóg był twórcą teriotroficznych chorób, czyli takich schorzeń, przez które śmiertelnicy zamieniają się w bestie. Daedra przedstawiana jest pod postacią mężczyzny z rogami jelenia, uzbrojonego we włócznię łowcy, u boku którego kroczy wilk. 

Malacath

Malacath sprawuje patronat nad odtrąconymi i wzgardzonymi. Sam także nie jest uznawany za księcia przez pozostałe daedry. Szczególnie upodobał sobie rasy słynące z siły fizycznej - orków, ogry i trolle. 

Mefala

Mefala jest tajemniczą daedrą, której działań śmiertelnicy nie są w stanie pojąć. Nazywana jest Prządką, Pająkiem, Tkaczem Sieci oraz Antycypacją Vivek. W przeciwieństwie do większości pozostałych książąt, którzy przedstawiani są albo pod postacią kobiety (jak np. Azura), albo pod postacią mężczyzny (jak np. Sheogorath), Mefala nie posiada określonej płci, a w zależności od własnych potrzeb może być rodzaju męskiego bądź żeńskiego. 

Meridia

O tej daedrze, Pani Nieskończonych Energii, niewiele wiadomo. Jako zafascynowana energią istot żywych, nienawidzi nieumarłych oraz wszystkich tych, którzy ośmielają się zajmować ich tworzeniem.  

Molag Bal

Domena tej daedry to dominacja oraz zniewolenie śmiertelników. Książę, zwany też Królem Gwałtu, lubuje się w kolekcjonowaniu dusz śmiertelnych i sprawowaniu nad nimi nieograniczonej władzy. 

Namira

Daedra ta sprawuje władzę nad ciemnością, pogrążonymi w cieniu duchami oraz wszelkimi kreaturami, które napawają większość śmiertelników obrzydzeniem - pająkami, insektami, larwami.

Nocturne

Pani Nocy, której domeną jest czas, gdy słońce chowa się za horyzontem. Dawna właścicielka Szarego Kaptura, odebranego jej niegdyś przez przywódcę Gildii Złodziei.

Peryite

Książę zwany Wymagającym, jego domeną są zarazy i plagi. Przedstawiany jest pod postacią smoka. 

Sanguine

Daedra, której domeną są hulanki, rozpusta oraz oddawanie się wszelkim przyjemnościom i nałogom. Samo imię 'Sanguine' można tłumaczyć jako 'pełen optymizmu', ale też 'krwistoczerwony'. 

Sheogorath

Książę szaleństwa, pan Drżących Wysp.

Vaermina

Bóg snów i koszmarów, na statuach przedstawiany pod postacią kobiecą. Niektórzy twierdzą, że do domeny tej daedry należą także tortury. 

Hermaeus Mora

Domeną tego księcia, zwanego także Demonem Wiedzy, jest przyszłość i przeszłość, które stanowią dla niego niepodzielną jedność. 

Opisy Dziewiątki pochodzą stąd, Książąt Otchłani stąd.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz