W Oblivionie możemy spotkać rozmaitych bogów. Dzielą się na aedry i deadry. Grając w grę i rozmawiając z większością ludzi, usłyszymy, że wierzą w Dziewiątkę, czyli osiem bóstw, nad którymi rządzi dziewiąty - Akatosh. Są to aedry, czyli można powiedzieć ci "dobrzy bogowie". Nieliczni zaś żyją w wierności deadrom, książętom Otchłani, których kramy są rozsiane po całym Cyrodiil. Deadry mają reputacje złych, ponieważ ich działania nie zawsze są czyste i dobre. Są liczniejszą, w porównaniu do Dziewiątki, grupą, jest ich 15.
Dziewiątka:
Akatosh
Jest
głównym bogiem Ośmiu Bóstw. Zasadniczo uważa się go za
pierwszego z bogów, którzy uformowali się w Miejscu Początku.
Akatosh to najwyższe bóstwo w Imperium Cyrodill. Jest uosobieniem
wytrzymałości, niezwyciężoności i wiecznego porządku.
Arkay
Syn
głównego boga – Akatosha. Jest on patronem pogrzebów, często
wiązany także z cyklem pór roku. Jego kapłani są zaciekłymi
przeciwnikami nekromancji i jej wszelkich przejawów. Mówi się że
Arkay nie istniał zanim nie został stworzony materialny świat.
Dlatego też jest on czasem nazywany Śmiertelnym Bogiem, lub Bogiem
śmiertelników.
Talos (Tiber Septim)
Talos
jest najważniejszym bohaterem ludzi - bogiem Ludzkości. Podbił
całe Tamriel i zapoczątkował Trzecią Erę (i Trzecie Imperium).
Zwany także Ysmirem, "Smokiem Północy".
Mara
Niezwykle
często przewijająca się u różnych kultur, w trochę odmiennych
postaciach, bogini. W Imperium znana również jako Bogini-Matka.
Czasem utożsamia się ją z Nir lub "Anuad", żeńskim
składnikiem kosmosu, z którego poczęte zostało stworzenie.
Dibella
Przewija
się w dziesiątkach różnych kultów, z których niektóre
poświęcone są czczeniem kobiet, niektóre artystom i estetom, a
inne - miłości i erotyce. Bogini piękności.
Zenithar
W
Imperium jego popularność jest największa pośród kupców i
średniozamożnej szlachty. Znany jako bóg handlu, pracy i
przedsiębiorczości. Jego czciciele powiadają, że Zenithar jest
bogiem, "który zawsze zwycięża".
Stendarr
Jego
kult bierze swoje początki z nordyckich bóstw współczucia i
sprawiedliwych rządów. Mówi się, że towarzyszył Tiberowi
Septimowi w ostatnich latach życia Cesarza. We wczesnych legendach
Altmerów, Stendarr jest ukazany jako orędownik Ludzi.
Kynareth
Najsilniejszy
z duchów powietrza. W niektórych legendach podaje się, że jako
pierwsza przystała na plan Lorkhana dotyczący stworzenia
śmiertelnego świata i utworzyła w próżni przestrzeń, w którym
mógł być umieszczony. Często utożsamiana z deszczem, zjawiskiem
nie występującym - jak się mówi, przed usunięciem boskiej
iskierki Lorkhana.
Julianos
Często
utożsamiany z Jhunalem, nordyckim ojcem języka i matematyki,
Julianos jest cyrodiillicznym bogiem literatury, prawa, historii i
sprzeczności. Monastyczne zakony zakładane przez Tibera Septima i
poświęcone Julianosowi są strażnikami Pradawnych Zwojów
Shezarr
Shezarr
stoi za wszelkimi ludzkimi przedsięwzięciami, szczególnie
skierowanymi przeciwko elfiej agresji. Czasami wiązany jest z
powstaniem pierwszych Magów Wojennych w Cyrodill. W dzisiejszych
czasach tolerancji rasowej kult jego został prawie zapomniany.
Morihaus
Starożytny
heros-bóg kultury Cyro- nordyckiej. W legendzie przedstawiany jest
jako Zdobywca Cytadeli , czynu z mitycznych czasów, który
ustabilizował kontrolę ludzi nad Doliną Nibenay.
Reman
Heros-
bóg Drugiego Imperium. Największy bohater Akavirskich Kłopotów .
Przekonał on najeźdźców by pomogli zbudować mu własne imperium
i podbił całe Tamriel poza Morrowind. Zapoczątkował określone
rytuały wiążące się z obejmowaniem cesarskiego tronu, tworząc
Amulet Królów, Kamień Dusz o niewyobrażalnej potędze.
Deadryczni Książęta:
Azura
Daedra,
której domeną są świt i zmierzch, zwana Matką Róży, Królową
Nocnego Nieba czy też Antycypacją Sotha Sil. Jest to jeden z
nielicznych bogów, których naszymi standardami moralnymi można by
określić mianem „dobrych”.
Boethia
Książę
daedryczny nazywany Antycypacją Almalexii Jego domeną pozostają
oszustwa, spiski, skrytobójstwa, zdrady i nieuzasadnione zamachy
stanu.
Clavicus Złośliwy
Bóg
ten lubuje się w dzieleniu się swoją potęgę i spełnianiu życzeń
na skutek zawierania paktów ze śmiertelnikami. Jego nieodłącznym
towarzyszem jest Barbas przedstawiany pod postacią ogara.
Hircyn
Domeną
tego księcia są polowania, a sam Hircyn zwany jest Myśliwym. Bóg
był twórcą teriotroficznych chorób, czyli takich schorzeń, przez
które śmiertelnicy zamieniają się w bestie. Daedra przedstawiana
jest pod postacią mężczyzny z rogami jelenia, uzbrojonego we
włócznię łowcy, u boku którego kroczy wilk.
Malacath
Malacath
sprawuje patronat nad odtrąconymi i wzgardzonymi. Sam także nie
jest uznawany za księcia przez pozostałe daedry. Szczególnie
upodobał sobie rasy słynące z siły fizycznej - orków, ogry i
trolle.
Mefala
Mefala
jest tajemniczą daedrą, której działań śmiertelnicy nie są w
stanie pojąć. Nazywana jest Prządką, Pająkiem, Tkaczem Sieci
oraz Antycypacją Vivek. W przeciwieństwie do większości
pozostałych książąt, którzy przedstawiani są albo pod postacią
kobiety (jak np. Azura), albo pod postacią mężczyzny (jak np.
Sheogorath), Mefala nie posiada określonej płci, a w zależności
od własnych potrzeb może być rodzaju męskiego bądź żeńskiego.
Meridia
O
tej daedrze, Pani Nieskończonych Energii, niewiele wiadomo. Jako
zafascynowana energią istot żywych, nienawidzi nieumarłych oraz
wszystkich tych, którzy ośmielają się zajmować ich tworzeniem.
Molag Bal
Domena
tej daedry to dominacja oraz zniewolenie śmiertelników. Książę,
zwany też Królem Gwałtu, lubuje się w kolekcjonowaniu dusz
śmiertelnych i sprawowaniu nad nimi nieograniczonej władzy.
Namira
Daedra
ta sprawuje władzę nad ciemnością, pogrążonymi w cieniu duchami
oraz wszelkimi kreaturami, które napawają większość
śmiertelników obrzydzeniem - pająkami, insektami, larwami.
Nocturne
Pani
Nocy, której domeną jest czas, gdy słońce chowa się za
horyzontem. Dawna właścicielka Szarego Kaptura, odebranego jej
niegdyś przez przywódcę Gildii Złodziei.
Peryite
Książę
zwany Wymagającym, jego domeną są zarazy i plagi. Przedstawiany
jest pod postacią smoka.
Sanguine
Daedra,
której domeną są hulanki, rozpusta oraz oddawanie się wszelkim
przyjemnościom i nałogom. Samo imię 'Sanguine' można tłumaczyć
jako 'pełen optymizmu', ale też 'krwistoczerwony'.
Sheogorath
Książę
szaleństwa, pan Drżących Wysp.
Vaermina
Bóg
snów i koszmarów, na statuach przedstawiany pod postacią kobiecą.
Niektórzy twierdzą, że do domeny tej daedry należą także
tortury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz